Imatran seutukunnan välitön matkailutulo oli vuonna 2023 yhteensä noin 61 miljoonaa euroa.
Tutkimukset vuoden 2023 kuntakohtaisista matkailutuloista sekä työllisyysvaikutuksista ovat valmistuneet.
Imatran seutukunnan välitön matkailutulo oli vuonna 2023 yhteensä noin 61 miljoonaa euroa ja kerrannaisvaikutuksineen matkailun kokonaisvaikutukset olivat noin 81 miljoonaa euroa.
Imatran seutukunnan osalta matkailun aikaansaamia välittömiä henkilötyövuosia oli vuonna 2023 yhteensä 338 ja matkailun kokonaisvaikutukset henkilötyövuosissa olivat yhteensä 406 htv.
Imatran kaupungin markkinointiyhtiö Imatra Base Camp Oy:n toimitusjohtaja Jukka Aallikko näkee tärkeänä, että pysyttiin tuloksien osalta lähes viime vuoden tasolla.
— Imatran kaupunki on tunnetusti tärkeä matkailualue ja Suomen matkailu on alkanut täältä. Kaupunki panostaa matkailun edistämiseen ja pyrkii muun muassa edistämään urheilumatkailua alueelle houkuttelemalla kotimaisia ja ulkomaalaisia joukkueita harjoittelemaan Rauha—Ukonniemen alueelle.
— Loistavana esimerkkinä tapahtumakumppanuuksista on Saimaa Cycle Tour, joka on kasvanut kolmessa vuodessa merkittäväksi vetovoimatekijäksi koko Saimaan alueelle. Yhteistyössä tapahtumajärjestäjän kanssa kaupunki ja goSaimaa vahvistavat alueen tunnettuutta erinomaisten reittien ja ulkoilumahdollisuuksien kautta, Aallikko korostaa.
GoSaimaa Oy osallistui yhdessä 40 muun Suomen matkailualueen kanssa laajaan matkailun tulo- ja työllisyystutkimukseen. goSaimaa tilasi tutkimuksen Lappeenrannan sekä Imatran seutukuntien osalta.
Useasta tutkimuksesta koostuva kokonaisuus on nyt entistä kattavampi, kun mukaan on saatu tärkeimpiä matkailukohteita myös Lapista ja Itä-Suomesta. Lisäksi samalla tutkimusmenetelmällä on ensimmäistä kertaa laskettu matkailijoiden jättämä tulo koko Suomeen.
Etelä-Karjala on merkittävä matkailualue Suomessa.
Etelä-Karjalassa matkailutoimiala on merkittävä työllistäjä sekä merkittävä toimiala mm. kunnallisverotuksen näkökulmasta.
Etelä-Karjalan välitön matkailutulo on seutukuntien tuloksien summana yhteensä noin 222 miljoonaa euroa, kokonaisvaikutukset yhteensä 293 miljoonaa. Matkailutoimialalle työllistyneiden välittömät henkilötyövuoden ovat yhteensä 1175 htv ja kokonaisvaikutus yhteensä 1411 htv.
Etelä-Karjalan matkailumarkkinointi- ja kehittämisyhtiö goSaimaan johtaja Katja Vehviläinen näkee tulokset hyvinä.
— Tulokset ovat hyviä, näin kattavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty, eli nyt näemme selvästi Etelä-Karjalan aseman Suomen matkailukentässä. Pieni lasku luvuissa oli odotettavissa monien asioiden seurauksena, mutta uskon, että vuoden 2024 osalta tulokset tulevat olemaan parempia. Tutkimuksen valossa voi todeta, että matkailu on Etelä-Karjalalle tärkeä toimialaa ja matkailuun tulisi panostaa myös tulevaisuudessa, Vehviläinen toteaa.
Vastavanlainen tutkimus Lappeenrannan ja Imatran osalta tilattiin myös vuoden 2022 osalta ja sitä edeltävän kerran vuonna 2018. Silloin tilanne oli toisenlainen ja matkailun vaikutus maakuntaan oli vielä suurempi.
GoSaimaa kertoo tiedotteessaan, että Etelä-Karjalan matkailulle aikaisemmin tärkeä lähtömarkkina, Venäjä, puuttuu kokonaan ja yhdessä yrittäjien kanssa yhtiö tuotteistaa palveluita ja edistää matkailun kehitystä pääsääntöisesti Keski-Euroopasta. goSaimaa panostaa pääsääntöisesti DACH, Benelux ja Italian markkinoihin tällä hetkellä. Kestävän matkailun merkitys ja palveluiden laatu näissä markkinoissa korostuu.
Katja Vehviläinen on tyytyväinen matkailutulon tasoon. Hän kuitenkin korostaa, että pelkkä matkailutulo ei kerro kaikkea.
— goSaimaa yhdessä Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien kanssa on panostanut kestävän matkailun edistämiseen. HINKU maakuntana tavoitteenamme on pyrkiä hiilineutraalisuuteen vuoteen 2030 menneessä. goSaimaa ensimmäisten matkailualueiden joukossa on allekirjoittanut Glasgow ilmastojulkistuksen matkailutoimialalle, meidän jälkeen Lappeenrannan ja Imatran kaupungit ovat liittyneet mukaan. Alueella panostetaan kovasti sekä Sustainable Travel Finland-toiminnan jalkauttamiseen alueen yrityksiin että kestävän matkailutavoitteiden edistämiseen kaupunkien tasolla, korostaa Vehviläinen.
Lue lisää koko Imatran ja Lappeenrannan seutukuntien tuloksista goSaimaan tiedotteesta
Lisätietoja:
johtaja Katja Vehviläinen, goSaimaa Oy, [email protected], puh. 044 717 7991
toimitusjohtaja Jukka Aallikko, Imatra Base Camp Oy, [email protected], puh. 040 077 2007
kehitysjohtaja Markku Heinonen, Lappeenrannan kaupunki, [email protected], puh. 040 581 1998